Oh Politik Agama Oh Politik Wang

Hi semua pagi hujung minggu ni, cik tom nak teruskan bebelan cik tom. Kalau suka sila baca tak nak pangkah ada kat atas belah kanan tue. Sempena pilihanraya yang akan datang ni. Cik tom pun nak join berkempen dengan calon pilihanraya pilihan cik tom. Haha… Tipu jelah. Jom layan perskpektif orang biasa tengok berdasarkan parti ni;

  • Orang biru pakai songkok. Orang hijau pakai kopiah.
  • Orang biru pakai selendang. Orang hijau bertudung litup.
  • Orang biru duduk rumah banglo. Orang hijau duduk rumah buruk.
  • Orang biru belajar ilmu dunia. Orang hijau belajar ilmu akhirat.
  • Orang biru guna politik wang. Orang hijau guna politik agama.
  • Orang biru maju. Orang hijau mundur.
  • Ini masjid orang biru dan ini masjid orang hijau!!!

Itulah yang berlaku pada pemerhatian cik tom. Semua menda nak dilabel berdasarkan parti. Semua duk saling kutuk mengutuk sesama sendiri macam budak2. Paling cik tom tak suka bab β€œIni masjid orang biru dan ini masjid orang hijau!!!”. Allah tak pandanglah korang nak solat itu kat masjid mana tapi yang penting amalan yang dibuat tue cukup syarat atau tidak. Hatta nak solat kat atas batu macam Ahmad Durrah tue pun boleh.

Siyez kalau tanya cik tom pilih parti mana?? Cik tom pun tak tahu. Pesal? Cik tom tak pernah pergi mengundi lagi. Hehe.. Tunggu cik tom buat parti tomato untuk orang merah pulak! Miahaha~

p/s: Kalau tak cukup salah 1 warna, pelangi tak kan menjadi pelangi yang indah πŸ˜‰

Sharing is caring

ciktom

Cik tom seorang part time blogger yang sangat sukakan dunia blogging dan buah tomato. Mula menulis blog 15 Julai 2010. Menaip segala ilham dari akal fikiran dan hati ke dunia alam cyber. Sebarang persoalan atau pengiklanan/advertorial/review sila hubungi ciktom; tomatogurl86[at]gmail.com...gantikan [at] dengan @

66 thoughts on “Oh Politik Agama Oh Politik Wang

  • October 30, 2010 at 2:28 am
    Permalink

    setuju tu ciktom..kalau kat area ciktom duduk tu lagi la..kan2…memang kawasan kuat pengaruh tol kat situ..ish…

    Reply
  • October 30, 2010 at 2:43 am
    Permalink

    politik blh berasingan…
    tpi agama perlu bekerjasama…
    itu yg sebaiknye…

    Reply
  • October 30, 2010 at 3:24 am
    Permalink

    mihaaahahaha….akak akan pangkah parti merah cik tom..jgn lupa mengempen utk parti tau..

    jalankanlah tgjwb anda sbg warganegara..sila dftar sbg pemilih jika belum lgi..ni iklan sat..hehe

    Reply
  • October 30, 2010 at 3:41 am
    Permalink

    undi parti tomato. hahaha

    Reply
  • October 30, 2010 at 3:42 am
    Permalink

    cik tom…
    kalo awk wat parti sy jd ahli atas pagar blh..hahahah…

    Reply
  • October 30, 2010 at 4:32 am
    Permalink

    hijau biru hanya warna..
    yang penting hati mahu ikhlas…
    eh, ape sy tlis ni ciktom???

    Reply
  • October 30, 2010 at 5:52 am
    Permalink

    nk msuk syurga pun Allah xde nk beza2 kan warna!

    Reply
  • October 30, 2010 at 6:05 am
    Permalink

    uhukk..biase la..bile politik..sume asing2..bile pasal malaysia..sume jadi satu.. πŸ˜€

    Reply
  • October 30, 2010 at 6:36 am
    Permalink

    Paduan warna yg indah pasti mjnjikan sesuatu yg indah..

    Reply
  • October 30, 2010 at 6:53 am
    Permalink

    parti tomato belum ade lagi
    tetapi kalau warna merah macam tomato ade parti kepala lembu
    heeehee

    Reply
  • October 30, 2010 at 7:01 am
    Permalink

    pasni rasenye ade parti baru lagi kot..parti alien ijau + biru lak.
    huh! politik3!!

    Reply
  • October 30, 2010 at 7:48 am
    Permalink

    heh, same lah ngan saya. tak minat politik jugak. belum sampai seru nak mengundi kot. ;p

    Reply
  • October 30, 2010 at 8:12 am
    Permalink

    Apa ada pada warna kalau daya kepimpinan hancusss…

    Reply
  • October 30, 2010 at 8:55 am
    Permalink

    wuahhh tol pe yg wak kate ni~krole stuju sgt…tq sudi kongsi…"like"

    Reply
  • October 30, 2010 at 8:59 am
    Permalink

    hihi..pandai ciktom berkias2..erm..no komen la..hii

    Reply
  • October 30, 2010 at 9:03 am
    Permalink

    betul!teringt kat kampung coklet sbb politik biru hijau nie pun snggup berebut masjid.padahal rumah Alla…tmpat yang mulia tue pun nak rebut.org biru tak bole semayang ngn org hijau.uhh!macam macam kalo babit politik nie.

    Reply
  • October 30, 2010 at 5:11 pm
    Permalink

    tapi kerana bolasepak, mereka membelakangkan parti seketika.. lol

    >>My Latest Entry<<
    Juara Piala Malaysia 2010 : Kelantan!!!
    Terjah Blog Gomol?
    Tragedi Hospital

    Reply
  • October 30, 2010 at 9:21 am
    Permalink

    eeheh…biru merh hijau!terbaikkk…:PP

    Reply
  • October 30, 2010 at 9:32 am
    Permalink

    akak pun tak faham pasal politik2 ni, haa malas la tp kalo buat parti tomato akak dulu nak join..hehe

    Reply
  • October 30, 2010 at 10:01 am
    Permalink

    haha.. abaikan politik..mari kita blogging.. haha

    agak2 bila ciktom nak buat parti tomato tu? haha..

    Reply
  • October 30, 2010 at 10:17 am
    Permalink

    cik tom. akak party tupperware.. ko nak juin tak..muahahaha

    Reply
  • October 30, 2010 at 10:33 am
    Permalink

    nak join parti tupperware gak la…tupperware ade banyak kaler…

    Reply
  • October 30, 2010 at 10:51 am
    Permalink

    Wah..best baca ni….
    makin lama makin bagus entry…
    biru ngan hijau…

    Pakwi suka warna merah….dari kecik smpai besar suka warna tu…

    nti buat entry pasal merah pulok deh…

    Reply
  • October 30, 2010 at 11:02 am
    Permalink

    umo eina dah boleh dftr mengundi dh..tp xnk dftr bole??

    huhu ape kaitan pulak ngan dftr mengundi nie…hikhik

    Reply
  • October 30, 2010 at 11:38 am
    Permalink

    xsuke la parti2 nie..
    ni yg xsuke bila umO dh masuk 21.. fening2.. πŸ˜€

    Reply
  • October 30, 2010 at 1:23 pm
    Permalink

    kah3…ape la cik tom ni..ne de lg 2k tomato nye geng nye parti lg..hehehe…cik tom tubuhkan la dlu.leh qiqi join sme..qiqi pon xtau nak ngundi mn kalo da layak..hohoho

    Reply
  • October 30, 2010 at 1:51 pm
    Permalink

    huhuhu…pening memikirkan…

    Reply
  • October 30, 2010 at 2:45 pm
    Permalink

    orang muda sekarang tak macam dulu cik tom/..
    dulu muda2 dah minat politik sebab orang dulu2 berpolitik dengan penuh semangat cintakan negara..
    orang sekarang berpolitik penuh dengan hasad dengki..yang muda2 pun hilang minat la pada politik.biar je la yang tua2 je rebut jawatan itu ini..kesian sebab dah tua kan>>kang tak sempat pulak pegang jawatan..heheh

    Reply
  • October 30, 2010 at 2:59 pm
    Permalink

    cik tom;
    betullaaa..

    mcm kat cyida.. yg last tu sgt ketara..

    entahlaaa πŸ™‚

    Reply
  • October 30, 2010 at 3:48 pm
    Permalink

    Memilih pemimpin itu wajib.. cuma.. nak pilih pun trpksa berfikir.. ades.. memg mo tungu parti tomato la mcm ni.. ahakz..

    Reply
  • October 30, 2010 at 4:03 pm
    Permalink

    wow….semuanya betul…nak komen lain pun PAYAH.

    Reply
  • October 30, 2010 at 4:04 pm
    Permalink

    agree wit u cik tom..kain kafan nanti pon puteh n murah2 jaa sumee…xde kaler,xde dari sutera:)

    Reply
  • October 30, 2010 at 4:27 pm
    Permalink

    sop x gemar politik.. huhuuh

    Reply
  • October 30, 2010 at 5:27 pm
    Permalink

    Alangkah indahnya kalau semua Orang Melayu bersatu padu dan tak berpecah belah…

    Reply
  • October 30, 2010 at 5:34 pm
    Permalink

    hahahaha..menarik entri nie..bese la biru hijau….mesti ader nampak perbezaan sket..hehehhehee….nas pon masih atas pagar lagi….so xtaw nak undi ape…hoho

    Reply
  • October 31, 2010 at 12:15 am
    Permalink

    betul tu cik tom pelik nape la org sokmo jah berfikiran jumud camtu haishh…

    psst psst.. undi adalah rahsia kan cik tom?? hehehe

    Reply
  • October 31, 2010 at 3:06 am
    Permalink

    Suka!
    Bodoh je kan biru hijau tu..
    Aku tetap sokong BN..
    Hoye2..

    Reply
  • October 31, 2010 at 3:22 am
    Permalink

    haha..cik su pun konfius dengan politik kat malaysia nie

    Reply
  • October 31, 2010 at 4:49 am
    Permalink

    nanti saya pangkah tomato! aahahahah

    Reply
  • October 31, 2010 at 11:25 am
    Permalink

    btul2… istilah masjid biru ngn hijau tu yg tk tahan… sampaikan tk nk pergi masjid yg dekat ngn umah semata2 kerana politik nih.. haihhh

    apa nk jadik yer cik tom..

    sama laa nufa tk pnh mengundi lg.. daftar pon tk.. kikiki

    Reply
  • November 1, 2010 at 5:14 am
    Permalink

    hehe suka ayat kamu yg last sekali tuh

    Reply
  • November 1, 2010 at 8:01 am
    Permalink

    @kepada semua yang komen bagi pendapat entry cik tom "oh politik wang oh politik agama"…terima kasih banyak2..komen dan pendapat anda dihargai..semua pendapat tiada yang betul atau salah..majulah politik untuk negara..hihi..

    Reply
  • November 1, 2010 at 9:03 am
    Permalink

    ~done reply comment for each commentors ;)~

    Reply
  • January 13, 2012 at 3:22 pm
    Permalink

    Itulah bezanya..org yg nak kan islam dan orang tak berapa nak berminat dgn islam πŸ™‚

    Reply
    • January 14, 2012 at 6:10 pm
      Permalink

      kena buat pilihan yang terbaik penentu masa depan negara dan juga agama..

      Reply
  • January 13, 2012 at 5:02 pm
    Permalink

    hehe..biasalah tu. pakai salah warna pun salah. hari tu pakai baju melayu warna kuning gi masjid. Semua orang tengok semacam aje..saya hensem sangat kah? haha..

    Reply
  • January 13, 2012 at 6:41 pm
    Permalink

    merah dah ada cik tom…warna kelabu ker ok juga kot…

    Reply
    • January 14, 2012 at 6:24 pm
      Permalink

      tapi warna kelabu cun x kalau masuk dalam pelangi??heeee

      Reply
  • January 13, 2012 at 10:16 pm
    Permalink

    mas start tahun ni mengundi.hihihi..dah 22.hihii daftar pun mereka datang umah.hihihi.sonang.kan best nanti tak yah beratur panjang.hahaha

    Reply
    • January 14, 2012 at 9:21 pm
      Permalink

      skang memang senang..cik tom pun baru nak mengundi 1st time tahun ni..hee

      Reply
  • January 13, 2012 at 11:54 pm
    Permalink

    kejadian seperti ini telah lama berlaku didalam masyarakat kita. ini kerana mereka terlalu taksub kepada pemimpin mereka sendiri sehingga mereka lupa akan hukum-hukum agama. malah ada pemimpin tersebut telah mentafsirkan hukum agama kearah politik sempit mereka..amat malanglah jika ia berterusan.

    Reply
    • January 15, 2012 at 2:38 pm
      Permalink

      bila taksub terlampau taksub tue yang menyebabkan jadi masalah politik sempit..

      Reply
  • January 14, 2012 at 1:23 am
    Permalink

    hahaa… sebab itu la kdg2 ada segelintir manusia termasuk lah diri saya muak bila dengar isu politik ni.. sampai soal agama pun boleh di beza2 kan.pdhal ini cuma politik.. tapi “politik perasaan.”

    Reply
    • January 15, 2012 at 3:00 pm
      Permalink

      tue terjadi bila terlalu taksub dengan pasti politik…agama tue satu je agama islam..tapi dah dibeza2kan dengan parti politik..

      Reply
  • January 14, 2012 at 2:05 am
    Permalink

    cik tom oh cik tom, saya pon mcm tu jugak, skrg susah nk label mana ok mana x ok, satu puak kata dia baik dan org lain x baik, sedangkan sama jer, setiap manusia di adili berdasarkan amal mereka bukan berdasarkan puak mana

    Reply
  • January 14, 2012 at 7:21 am
    Permalink

    Ini macam parti keris dengan bulan jer… hehehe..

    Reply
  • January 14, 2012 at 2:55 pm
    Permalink

    Sebagai org islam hanya pemimpin islam shj yg jadi pilihan yas….biru,hijau,hitam tarak dlm kamus yas…hehehe

    Reply
    • January 14, 2012 at 6:00 pm
      Permalink

      betul tue..islam agama pengangan hidup kita..

      Reply
  • January 14, 2012 at 5:08 pm
    Permalink

    eii serasa cabot kpla saya memikirkan hai ini..tgok dri jauhvheee

    Reply
    • January 14, 2012 at 5:57 pm
      Permalink

      jangan serabut2 kepala ye…relax je..kita lihat n perhati je

      Reply
  • January 15, 2012 at 12:36 pm
    Permalink

    Ciktom sudah melepas umur 21 tahun sudah boleh mengundi. πŸ™‚

    Reply
    • January 15, 2012 at 1:10 pm
      Permalink

      memang dah terlebih syarat dah..boleh laksanakan tangungjawab mengundi tahun ni..heee

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE