Tips Kecantikan Wajah

1) Menghilangkan Parut Jerawat


Mula-mula ambilkan sedikit madu dicampurkan dengan bedak sejuk. Insyaallah petua ini dapat menghilangkan jerawat yang kebanyakannya masalah ini dirasakan oleh setiap wanita.

2) Menghilangkan Tahi Lalat

Caranya ialah ambil nenas dan limau purut yang telah dikisar, sapukan di tempat tumbuhnya tahi lalat tersebut. Lakukan 2 atau 3 kali sehari sehingga ia jatuh sendiri. Amalkannya selalu, Insyaallah akan mendapat hasilnya segera.

3)Bibir Merah Semulajadi

Petua ni memang berkesan..mudah saje, sapukan sedikit mentega atau majerin pada bibir anda sebelum tidur. amalkan setiap hari. Takpun boleh juga sapu ubat gigi pada bibir sebelum tidur.

4)Melebatkan Bulu Kening


Setiap wanita inginkan bulu kening yg cantik dan tersusun tanpa dicukur jadi untuk menjadikan itu kenyataan cara-caranya ialah ambik daun lidah buaya ramaskan hingga melekit dan sapukan dikening pada setiap malam.

5)Licin Berseri

Ambil Yogurt Asli kemudian sapu pada keseluruhan bahagian muka. Buat seperti masker..biarkan beberapa minit hingga yogurt tersebut kering kemudian cuci muka dengan air bersih. Ulang setiap 3 kali seminggu anda akan nampak hasilnya muka akan kelihatan licin, berseri, segar dan mengelakkan daripada kulit muka kering.

6)Naikkan Seri Wajah/Muka

Setiap kali sebelum anda ingin mendapatkan kelapa untuk santannya, jangan dibuang air kelapa tersebut. Air kelapa tersebut boleh menyerikan wajah anda. Mula-mula ambil air kelapa itu dan sapukan ke muka anda. Biarkan sampai kering. Selepas itu, barulah basuh muka anda. InsyaAllah wajah anda akan berseri dan parut di muka akan beransur hilang. Amalkanlah selalu…..


7)Mengelak Daripada Lebam di Bawah Mata

Semasa kita menyapu krim atau foundation di muka… pada bahagian bawah mata sapu krim sambil mengurut guna jari manis sebanyak 3 kali dan baca selawat.

8)Menghilangkan Lebam Bawah Mata

Sebelum mandi pagi, lapkan mata anda dengan air sejuk dari peti sejuk..cubalah..ianya juga baik untuk menyegarkan mata.

9)Melicinkan Wajah

Ambil buah tomato makan atau sapu pada muka pada waktu pagi dan malam. Muka akan menjadi licin dan halus. selamat mencuba.

10)Memerahkan Bibir Yang Hitam

Bibir yang hitam boleh kembali bertukar kepada warna merah. Caranya ambil 3 helai daun sirih, perah airnya yang berwarna merah kemudian sapu di bibir pada waktu malam. Amalkannya selalu dan insyaallah apa yg anda hajati akan menjadi.

11)Menghilangkan Lebam di Bibir


Untuk menghilangkan atau mengurangkan lebam bibir akibat kesan merokok, ambillah halia dan ditumbuk lumat sehingga mengeluarkan air dari halia tadi. Amalkan menyapu kebibir anda setiap malam sebelum masuk tidur dan biarkan ianya kering sendiri. Untuk melembabkan bibir juga, anda ambil madu dan sapukan pada bibir anda setiap malam.


12)Membentuk, Menghitamkan serta Melebatkan Bulu Kening

Caranya mudah saja…ambil sebiji buah keras, bakar hingga hangus ( hitam ). Dengan menggunakan sebatang lidi yang bersih, gosok/asah pada buah keras tu. Kemudian sapukan pada kening dan bentuklah dengan sebaiknya. Lakukan beberapa hari. Seelok-eloknya sapukan pada kening anak yang baru lahir, Insya-Allah kening anak anda akan tumbuh dan berbentuk dengan cepat dan cantik. Petua ini juga boleh diamalkan oleh sesiapa saja yang inginkan kening cantik dan hitam.

13)Naikkan Seri Wajah dan Otak Bijak

1. Seri Wajah: Ambil sedikit air dan selawat sebanyak tiga kali dan sapukan pada wajah lakukan pada tiap-tiap pagi insya’Allah wajah akan kelihatan berseri-seri.
2. Otak menjadi bijak: masukkan sedikit garam dalam 1 gelas air dan minum pada setiap pagi insyaallah mujarab.


14)Mencantikkan Kulit Muka

Untuk jadikan kulit muka yang cantik, mestilah rajin mencuci.
1. Sapu muka dengan telur -merah/putih biar hingga kering
2. Cuci muka dengan air suam dan sapukan limau nipis dan basuh sekali lagi kemudian lapkan dgn tuala yg bersih.Lakukan sekali sehari insyaallah kulit muka anda tidak ditumbuhi jerawat dan menegangkan kulit muka yang kendur.


15)Menyerikan Wajah

Ambil,embun pagi dihujung rumput/daun ( dikawasan yang tiada pencemaran ) dan sapukan ditapak tangan.Kemudian sapukan di bahagian muka sambil berselawat dan biarkan hingga kering. Kemudian basuh muka anda. Amalkan selalu insyaallah.

16)Menghilangkan Hitam di Muka dan Jerawat

Ambil kayu manis dan dicelup di dalam air lalu kikis di atas benda kesat seperti batu.. sapukan kayu manis yang sudah dikikis di kawasan bintik- bintik hitam dan jerawat.. Insyaallah jerawat dan bintik- bintik hitam akan beransur hilang…tapi kena rajin mengamalkannya..


17)Petua Awet Muda

Bangun pagi dari tidur…minum air masak @ air kosong 3 gelas sebelum basuh muka @ gosok gigi. Selepas itu barulah bersiap untuk mandi. Amalkan selalu setiap pagi selepas bangun daripada tidur. Senang dan mudah.

18)Muka Berseri

Bangun pagi, sebelum air menyentuh mana2 anggota badan, gunakan jari telunjuk dan rautkan menggunakan air bermula dari bawah muka hingga ke dahi disertai dengan selawat. Buat sebanyak 3 kali. Amalkan setiap hari. Insya ALLAH, wajah anda akan berseri2. Jangan rautkan dari atas ke bawah, sebab ia akan menjadikan wajah cepat kedut. Dan jangan tinggal solat serta baca Alquran dan berwirid.

19)Sentiasa Muda

Ramai wanita yang ingin nampakmuda walaupun usia sudah mencecah sehingga 35 tahun. Petuanya mudah sahaja,apabila bangun dari tidur, ( jangan gosok gigi ) minum segelas air suam beserta dengan selawat. Insyaallah umur 35 tahun pun masih kelihatan muda.

20)Nampak Muda

Untuk kelihatan sentiasa muda walaupun umur anda telah meningkat dewasa amalkanlah selalu makan ulam kampung. Ia banyak memberi khasiat pada tubuh badan kita. Dan anda juga digalakkan supaya selalu tersenyum walaupun anda sedang menghadapi banyak masalah. Senyum adalah satu sedekah.

21)Sentiasa Awet Muda

Untuk melihat wajah kita agak muda daripada umur kita, amalkanlah petua ini dengan jujur dan ikhlas. Senang sahaja, pertama, setiap kali selepas solat subuh bacalah surah yusuff, kemudian minum air suam sebanyak tiga teguk sahaja. InsyaAllah wajah akan kelihatan muda daripada umur sebenar anda.


22)Kulit Sentiasa Tegang

Basuh muka dengan air. Ambil sebiji putih telor dan sapukan pada muka. Kemudian ambil kapas muka dan letakan pada muka tadi seperti memakai mask selepas itu sapu kembali putih telur tadi di atas kapas muka sehingga basah,biar sehingga sehingga kering Kapas yang melekap di muka akan menjadi seperti topeng muka apabila di buka nanti. Hasilnya kita akan dapat lihat pada topeng itu terdapat headwhite dan kotoran yang terdapat pada muka, amalkan sakali setiap minggu. Pasti wajah anda tidak terdapat jerawat dan kulit akan putih dan lembut.

23)Muda Jelita Sentiasa

Setiap wanita amat mementingkan kecantikan dan kesihatan diri. Amalan memakan Ulam-Ulam yang segar dan Buah-buahan tempatan dapat membantu kita mengekalkan Kesihatan dan akan kelihatan lebih Muda dari Usia Sebenar. Ulam – ulaman yang dimaksudkan ialah Ulam Pegaga. Amalkan memakan Ulam Pegaga selama beberapa Minggu dan lihat hasilnya. Ianya juga memberi kesan yang Baik kepada kesihatan dalaman anda. Selamat mencuba.

24)Wajah Jelita

Semasa berdandan diwaktu pagi baca selawat nabi dikedua tapak tangan dan raupkan ke muka berserta niat dalam hati supaya di indahkah wajah seperti nabi Yusuf, jangan takbur bila petua ini berkesan.

25)Lentikkan dan Lebatkan Bulu Mata dan Kening

Ingin kelihatan cantik , Gunakan Lendir pokok Lidah Buaya dan sapukan pada bulu mata dan kening anda. InsyaAllah…lakukan berulang-kali untuk mendapat hasil terbaik.

26)Memutihkan Kulit Muka

Ambil sebatang timun batang diparut isi dalam nya dan campur bersama 1/2biji asam limau nipis bersama bedak sejuk dipakai dimuka tiap tiap malam insyaallah kulit muka akan jadi putih dan jerawat pun hilang.

27)Menghaluskan Kulit Muka

Caranya ialah anda perlu dapatkan putik kelapa muda dan asahkan putik kelapa muda itu pada batu. Kemudian ada lumurkanlah pada muka anda.

Sharing is caring

ciktom

Cik tom seorang part time blogger yang sangat sukakan dunia blogging dan buah tomato. Mula menulis blog 15 Julai 2010. Menaip segala ilham dari akal fikiran dan hati ke dunia alam cyber. Sebarang persoalan atau pengiklanan/advertorial/review sila hubungi ciktom; tomatogurl86[at]gmail.com...gantikan [at] dengan @

26 thoughts on “Tips Kecantikan Wajah

  • September 19, 2010 at 3:00 pm
    Permalink

    owh..mesti kulit cik tom licin kan…..cik tom kan suka makan tomato..hehe =]

    Reply
  • September 19, 2010 at 3:00 pm
    Permalink

    uiyoooo… banya jugak cara mcm ni kila masih amalkan πŸ˜‰

    Reply
  • September 19, 2010 at 3:28 pm
    Permalink

    hehe miss klu angin tgh rajin buat le petua petui ni klu x… jgn harap la… heheh tq sudi share =)

    Reply
  • September 19, 2010 at 4:00 pm
    Permalink

    hehe bagus dok ada petua ko, nanti aku nak try la ekekee

    Reply
  • September 19, 2010 at 6:28 pm
    Permalink

    amboi..macam2 ade dlm blog xcik tom ni..heee

    Reply
  • September 19, 2010 at 9:29 pm
    Permalink

    byknye tips..hehe..

    Reply
  • September 19, 2010 at 11:30 pm
    Permalink

    tips 12, kebanyakan pompuan saya tengok tak suka bulu kening lebat..cukur bulu kening adalah..

    Reply
  • September 20, 2010 at 4:58 am
    Permalink

    wah..nak ikut petua ni..hehhe

    Reply
  • September 20, 2010 at 5:03 am
    Permalink

    wah2…
    bnyk info ni.

    Reply
  • September 20, 2010 at 6:56 am
    Permalink

    nak ilang kan lebam kat mata ni..
    dah macam batman je..

    Reply
  • September 20, 2010 at 6:56 am
    Permalink

    waaaa banyak nya petua cik tom!!! nda bookmark. hehe πŸ™‚

    p/s:anna boleyn ada buat tutorial tau cara letak divider kat setiap post. cio. πŸ™‚

    Reply
  • September 20, 2010 at 9:01 am
    Permalink

    @yaty: kulit cik tom xlicin pun sebab tak cukup minum air masak..ekekee

    @kila:wow bagusnye..patut la kila cun πŸ™‚

    @miss: a'ah sama la..cik tom time raajin je buat ni..time malas xdenye..huhu

    Reply
  • September 20, 2010 at 9:46 am
    Permalink

    @padin: saje try2 share petua..ramai yg suka petua2 ni..hehe

    @echah: saje pelbagaikan..br la echah syg xborink dtg sini..huhu

    @ct soleha:jom sama2 try tips ni..jum2

    Reply
  • September 20, 2010 at 9:49 am
    Permalink

    nice info.
    bolehla nurul cuba lepas bw ni nanti

    Reply
  • September 20, 2010 at 10:08 am
    Permalink

    @masa:a'ah perempuan zaman skang suka cukur kening ikut zaman jahiliah…

    @tieah: tieah lagi cayalah..kui3

    @ellen: jom2 ikut petua ni ellen..

    Reply
  • September 20, 2010 at 10:11 am
    Permalink

    @siput:saje share info jdk cantik..ekekee

    @diana: cubala..kalo betul2 menjadi bgth tau..hihi

    @anne: good2..hehe..k nati cik tom gi blaja kat blog anne ye..

    @nurul:jom cuba..thanks jenguk blog cik tom πŸ™‚

    Reply
  • July 24, 2011 at 5:34 pm
    Permalink

    camna nk hilangkan ,’sunburn’ n kcilkan liang roma di muka…..plzzz help!!

    Reply
  • July 28, 2011 at 4:07 pm
    Permalink

    tq info….. ada juga buat, tp x consistent… so, hasil x bagus juga la….
    Jom baca entri terkini elza …Terima KasihMy Profile

    Reply
    • October 20, 2011 at 12:39 pm
      Permalink

      selamat mencuba petua awet muda πŸ™‚

      Reply
  • March 13, 2012 at 5:00 pm
    Permalink

    Petua untuk hilangkan jerawat yg banyak mcm ne cik tom?

    Reply
    • April 22, 2012 at 12:50 am
      Permalink

      cik tom suka makan buah tomato n 3x seminggu sapu tomato keliling muka..insyaAllah mujarab sbb ciktom mmg kategori muka berminyak n jerawat..alhamdulillah parut cepat hilang..

      Reply
  • January 28, 2013 at 12:13 am
    Permalink

    Salam nk tanya bile pakai ubat gigi kt bibir ngape bibir jd kering?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE