Tips Penjagaan Kesihatan

Hi semua…tinggal beberapa hari lagi nak raya..mesti korang tak sabar kan..tapi bila beraya nati hati-hati tau memilih makanan bagi yang ada banyak penyakit tue..jangan semua makanan korang makan..nati tak pasal2 masuk hospital..kat sini cik tom nak share dengan korang amalan2 tradisional yang boleh diamalkan sebagai alternatif nak turunkan darah tinggi, kencing manis, lawas kencing dan sakit grastik..

Menurunkan Darah Tinggi


1) Minumlah air rebusan pokok Hempedu Bumi Pokok Cerita.

2) Minumlah air rebusan daun Pokok Ati-ati.

3) Makanlah biji buah Peria.
4) Makanlah pucuk Pokok Pala sebagai ulam.
5) Minumlah air rebusan Pokok Dukung Anak.
6) Minum air rebusan taugeh seminggu sekali. Air dan taugeh! hendaklah sama nisbahnya.

7) Rebus daun pandan wangi secukupnya dengan dua gelas air. Biarkan hingga tinggal setengah gelas sahaja. Minum setiap pagi dan petang.

8) Makanlah 3 ulas bawang putih mentah. Jika tidak tahan baunya, bolehlah direbus.

9) Parutkan kunyit sebesar ibu jari. Perah airnya dan tambah dua sudu madu. Minum ramuan ini setiap pagi dan petang.

10) Minum air rebusan asam gelugur

11) Ambil segenggam daun kucai, basuh bersih selepas itu masukkan kedalam mesin bersama dengan sedikit gula batu yang telah dihancurkan. Mesin sehingga lumat atau hancur ( jangan campur dengan air ) bagi mend! apatkan patinya sahaja. Masukkan kedalam bekas mangkuk atau cawan, selepas itu embunkan sehingga pagi.Bila bangun pagi sebelum minum atau makan hendaklah diminum air pati daun kucai serta dengan selawat 3 kali. Amalkan selama tiga hari, selepas itu jumpalah doktor untuk buat pengesahan. Insyaalah darah tinggi akan jadi normal.

12) Untuk cepat menurunkan darah tinggi ketika diserang darah tinggi. Pertama buat dua rakaat solat hajat mohon pada Allah. Kedua ambil beberapa ulas bawang putih, mesin jadikan jus dan ambil 6 titik jus tadi di masukkan kedalan segelas air dan di minum 3 kali sehari, Insyaallah dengan izin Allah, selamat mencuba.

Menghilangkan Kencing Manis


Hari ini ramai dikalangan kita menghadapi masalah kencing manis tidak kira tua atau muda, lebih-lebih lagi dengan pemakanan kita pada hari ini yang semuanya manis-manis belaka. Jadi petua yang saya dapat ini agar dapat kita kongsi bersama-sama. Caranya mudah sahaja, iaitu dapatkan ubi kentang biasa rebus ( tanpa garam atau bakar menggunakan ( Oven ) apabila dah kira cukup masak hidangkan untuk dimakan ( sebelum tidur atau makan sebelah malam ataupun sebelah pagi ).

Rahsianya tentang ubi kentang ialah ianya bersifat menyerap segala yang manis dan masin berlebihan yang ada didalam badan. Contohnya apabila masakan seperti kari anda terlalu masin, lalu ubi kentang dimasukkan kedalam kari tadi dan hasilnya segala masin kari akan diserap oleh ubi kentang tersebut, Dan kalau boleh petua ini amalkan selama dua atau tiga minggu anda akan dapat perbezaan sekirannya anda menghadapi penyakit kencing manis dan orang yang sihat pun boleh mencuba sebagai pencegahan awal.


Mengurangkan dan Menghilangkan Sakit Gastrik


Jika anda kerap mengalami masalah gastrik ( pasti anda tidak mengambil makanan mengikut jadual), amalkan makan tepat pada masanya..

Tajamkan Penglihatan


Amalkan hidup anda dengan meminum air suam setiap hari, mandi pada waktu subuh iaitu sewaktu bangun tidur dengan siramkan air dari hujung kaki hingga kepala. Makanlah buah-buahan seperti epal, anggur dan lobak putih serta banyakkan melihat pemandangan yang jauh dan serba hijau seperti pokok, dan selalu menghadap ke kiblat.


Melawaskan Kencing

Untuk melawaskan kencing, ambil beberapa biji lobak putih campur dengan batang kangkong bersama akarnya, direbus sekali. Selepas air itu menjadi suam, amalkan meminum ayer itu. InsyaAllah sekiranya seseorang itu baru hendak menjadi penyakit batu karang, ia akan memecahkan batu karang tersebut. Sekiranya tidak ada penyakit, ia mencegah dari mendapat penyakit batu karang.


Menghilangkan Sakit Kencing Manis


Jika ada mengalami sakit kencing manis, sila ambil beberapa helai daun jarak rebus sehingga mendidih dan bersanguhlah/ bertengkumus ( bertengkumus maksudnya berselubung ) selama setengah jam, sehingga badan berpeluh pada setiap pagi iaitu sebelum matahari terbit. ( Semasa bersanguh / bertengkumus atau berselubung mestilah tanpa memakai baju). Dan amalkanlah selama satu bulan.


ihsan: dari pak cik google. selamat mencuba ye!

Sharing is caring

ciktom

Cik tom seorang part time blogger yang sangat sukakan dunia blogging dan buah tomato. Mula menulis blog 15 Julai 2010. Menaip segala ilham dari akal fikiran dan hati ke dunia alam cyber. Sebarang persoalan atau pengiklanan/advertorial/review sila hubungi ciktom; tomatogurl86[at]gmail.com...gantikan [at] dengan @

5 thoughts on “Tips Penjagaan Kesihatan

  • September 5, 2010 at 5:54 am
    Permalink

    air taugeh dan bwg putih o.O"
    err hbtnyer org yg mengamalkan xD

    Reply
  • September 5, 2010 at 7:40 am
    Permalink

    @fakhrur: ntah..cik tom tak pernah cuba..try la..hik3 ;))

    Reply
  • September 5, 2010 at 8:25 am
    Permalink

    bagusnya..semua tips2 tradisional…

    Reply
  • September 5, 2010 at 8:58 am
    Permalink

    @nana: a;ah lg bagus..xde kesan smpgn kot..huhu

    Reply
  • March 29, 2011 at 7:49 pm
    Permalink

    Assalamualaikum, cik Tom
    Penjagaan kesihatan ni memang menarik. tp kalau muka berjerawat, terasa apa jua amalan seakan2 tk berguna pula (sedih…) Tp takpe, kepada sesiapa yg sedih bermasalah jerawat, kini boleh selesaikan ia segera di:

    Rawatan Menghapuskan Sumber Jerawat

    Bila muka dah ok, akan jadi bersemangat nak maintain kesihatan. Semoga berjaya. Thanks.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE