Imbas Kembali: Pengalaman Kena Denda di Sekolah Rendah

Assalamualaikum dan Salam Sayang… Kesinambungan dari entry; Pengalaman kena denda di sekolah yang memalukan dan menyedihkan, cik tom nak buat pulak entri kenangan pengalaman kena denda di sekolah rendah. Masa sekolah rendah memang selalu jugak kena denda tapi denda tue semua memang atas kesalahan cik tom sendiri. Pemalas nak buat kerja sekolah. hee.. Bila imbau balik pengalaman kena denda ni memang kelakar dan senyum sorang-sorang je. heee…

Pengalaman kena denda di sekolah rendah

1. Pengalaman kena denda rotan nama Ali, Atan dan Abu.

Masa darjah empat dulu Cikgu Nik memang glamour dengan rotan 3 beradik yang di beri nama Ali, Atan dan Abu. Setiap nama itu berbeza mengikut ketebalan jenis rotan. Kalau Rotan Abu yang paling gemuk, Rotan Atan sederhana manakala Rotan Ali paling kurus. Sesiapa akan didenda dengan rotan bagi setiap kesalahan dalam jawapan kertas soalan ujian dan setiap murid diberi hak untuk memilih jenis rotan yang disukai. Tapi yang paling hot mestilah Rotan Abu sebab kurang sakit berbanding dengan yang lain. Cik tom pun suka pilih rotan Abu. Pernah sekali tue cik tom salah untuk 10 soalan ujian, jawabnya 10x la kena rotan. Tadah je la tapak tangan tue. 5 belah kanan 5 belah kiri. Memang tak dapat nak kepal tangan la untuk 2, 3 hari. Sob3 ;(

Jenis Rotan

2. Pengalaman kena denda cubit, pulas dan tarik perut.

Ini jenis denda paling digemari ustazah cik tom. Lupa pulak nama ustazah ni. Pernah satu hari tue, ustazah suruh cik tom baca jawi satu perenggan dan cik tom pun tergagap-gagap nak translate ke rumi jawabnya perut cik tom jadi mangsa dicubit, pulas dan akhirnya ditarik sepuas hati. Memang sakit tak terkata sampai berbekas parut kat perut. Lepas tue terus je lancar baca jawi. Serik kena denda cubit, pulas dan tarik perut. huhu..

3. Pengalaman kena denda berdiri atas meja atau kerusi.

Denda berdiri atas meja dan kerusi ni memang popular kot or kira standard cikgu memang suka sangat denda jenis ni. Dalam banyak kena denda berdiri atas meja paling cik tom tak boleh lupa masa darjah 2. Masa tue, cikgu kelas cik tom cuti. Pastu budak kelas cik tom kena campur dengan budak kelas sebelah. Setiap murid kena baca ayat dalam buku teks. Time cik tom tak dapat nak baca. Malu gila masa tue siap kena sound dengan cikgu cakap nama je kelas first tapi buat malu tak reti nak mengeja. Terus kena berdiri atas meja sambil kena mengeja satu buku teks tue. Sebab malu cik tom beria belajar mengeja kat rumah sampai pandai. huhu 😉

4. Pengalaman kena denda hafal sifir dalam tandas.

Yang ni denda masa darjah 2. Nama Cikgu Saleha. Cik tom memang malas pun nak mengeja, mengira, kira semualah malas. Dah la cik tom tak pernah sekolah tadika lagilah tak tau apa-apa. Sebelum tue, Cikgu Saleha dah bagitau setiap orang kena hafal sifir 1-5. Nanti kena baca sorang2. Tapi cik tom tak ingat pun, last2 kena denda pergi hafal sifir 1-5 dalam tandas sampailah ingat baru boleh masuk kelas.

5. Pengalaman kena denda berdiri depan kelas dan traslate bi ke bm

Yang ini cik tom kena denda masa darjah 6. Masa tue, Cikgu Zakaria suruh kawan sebelah cik tom yang baca teks bi pastu traslate ke bm tapi kawan ni tak reti sangat bi. Cik tom ni terlebih rajin pi tolong dia. Tup2 cikgu hangin terus denda suruh cik tom pergi berdiri kat depan kelas dan translate kesemua karangan tue. Padan muka. hihi..

6. Pengalaman kena denda berjalan itik dari tawaf sekeliling kelas.

Denda berjalan itik tawaf sekeliling kelas ni satu kelas cik tom kena sebabnya buat bising sampai ganggu kelas lain. Sebagai hukuman kena denda tawaf berjalan itik 3x sekeliling kelas. Bangun terus rasa kren je kaki.

7. Pengalaman kena denda gantung kertas.

Denda ini pulak kena sebab malas siapkan kerja sekolah yang cikgu bagi buat kat rumah. Sebagai hukuman kena denda pegang kertas yang tertulis “Saya Malas Buat Kerja Sekolah”. Lepas dah pegang tue kena tawaf ke semua kelas sama tingkatan. Memang malu siap kena booo lagi.

8. Pengalaman kena denda tulis 100x ayat yang sama atas lantai.

Yang ini pun sama dengan denda pegang kertas sebab malas nak siapkan kerja sekolah. Cikgu cik tom denda tulis 100x ayat “Saya janji siapkan kerja sekolah” sampai 100x sambil tulis ayat tue atas lantai.

9. Pengalaman kena denda kutip sampah sekeliling sekolah.

Biasanya cik tom kena denda kutip sampah sekeliling sekolah bila terlambat datang ke sekolah. Habis baju berpeluh duk pi kutip sampah je. Dekat setengah jam jugak kena denda kutip sampah ni. Tak payah guna tukang kebun dah sebab setiap hari memang ramai murid yang datang lewat ke sekolah. ^^,

10. Pengalaman kena baling kapur dalam kelas.

Cik tom selalu kena baling kapur bila mengantuk dalam kelas terutamanya masa darjah 5. Siap ada dalam rekod buku cikgu tulis “murid suka berangan di dalam kelas”. hehe… Kadang-kadang up sikit kena lempar dengan pemadam papan hitam terus. Nasib baik cikgu ni tak mahir bab2 baling barang. Kalau tak dah lama berbenjol dahi. huhuuuu…

Dont Sleep In Class

Bila refresh balik, banyak giler pengalaman cik tom kena denda di sekolah rendah. Cik tom memang nakal masa sekolah rendah dulu. Lasak.. suka masuk baruh, hutan,  panjat menara masjid, perangai dah macam lelaki. Naik sekolah menengah baru berubah baik sikit. hee..

Pengajaran yang sangat bagus ialah bila kena denda tue buatkan cik tom berusaha untuk elakkan malu kena denda buat kali ke 2. Tapi masa tue semua budak-budak lagi. Hati pun happy je. Kena denda di sekolah no hal sangat kan. Makin semangat lagi ada la. heee ^_~

Masa sekolah suka beli air vitagen anggur, oren dengan air susu lembu ^_^

Sharing is caring

ciktom

Cik tom seorang part time blogger yang sangat sukakan dunia blogging dan buah tomato. Mula menulis blog 15 Julai 2010. Menaip segala ilham dari akal fikiran dan hati ke dunia alam cyber. Sebarang persoalan atau pengiklanan/advertorial/review sila hubungi ciktom; tomatogurl86[at]gmail.com...gantikan [at] dengan @

58 thoughts on “Imbas Kembali: Pengalaman Kena Denda di Sekolah Rendah

  • January 18, 2012 at 2:39 am
    Permalink

    waa..sy dulu pun kena denda jalan itik masa sekolah rendah..masa tu masa belum jadi pengawas. dah jadi pengawas pastu jadi ketua pengawas, saya pulak yg denda budak2. best rupanya denda orang ni..

    Wira Chomel recently posted Eksklusif: Kucing Pertama Berjaya Main Bola di Piala Dunia!

    Reply
    • January 23, 2012 at 2:50 pm
      Permalink

      wah siap jadi ketua pengawas denda org lain plk ek..
      tp mmg seronok denda org ni..hee

      Reply
  • January 18, 2012 at 7:19 am
    Permalink

    eiii nakalnya dia.. hehe..

    rasanya kebanyakan kita mesti penah lalui denda2 macam tu, macam denda berdiri atas kerusi lah, kene cubit lah, rotan dan sebagainya. itu budak2 zaman dulu.

    hmm. budak2 zaman skang boleh lg kene denda camtu?

    Reply
    • January 23, 2012 at 2:09 pm
      Permalink

      biasa la budak2..mesti ada nakalnya kan..heee

      Reply
  • January 18, 2012 at 8:40 am
    Permalink

    saya pon penah kene denda bejalan itik..lawak la..
    bukannye serik..tapi seronok sebab ramai kawan2 pon kene..hehe

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:08 pm
      Permalink

      betul2 tue..kena satu kelas denda jalan itik siap boleh gelak2 lagi..hee

      Reply
  • January 18, 2012 at 8:49 am
    Permalink

    Waaa….siap ada rotan 3 beradik tuu …ali,atan n abu..tu lah cik tom kan,mase zaman bebudak sekolah ni banyak main jerr…mmg x ingat aper dah. Denda tu mmg dah lali sangat2…hehehe
    #

    #

    #

    #Waaa…back up entry nampak, hehehe….:)

    Reply
    • January 23, 2012 at 2:29 pm
      Permalink

      aah masa kecil dah lali kena denda..hee
      xdelah back up entry..saje2 je…huhu…

      Reply
  • January 18, 2012 at 9:54 am
    Permalink

    La..nakal rupanya cik tom ni..
    seingat akak masa sekolah rendah duia kali je kena denda..kena kutip sampah dan kena cubit..eh!berdiri atas kerusi pun ada..tak hafal sifirt..hehheh..sekolah menengah kena marah je la.tak kena denda…’kena marah pun menangis jugak..heheh

    Reply
    • January 23, 2012 at 2:48 pm
      Permalink

      nakal la jugak akak…hehe..akak pun ada pengalaman kena denda lupa hafal sifir ek..sama la kita..hee

      Reply
  • January 18, 2012 at 11:17 am
    Permalink

    wahhhh..banyaknya pengalaman kena denda ciktom..hehe..mesti sekarang semua jadi kenangan manis kan..
    kalau budak2 sekarang kena macam ciktok tu mesti mak ayah dah laju datang serang cikgu..aisehh..

    yana pun selalu jugak kena denda dulu..heeeee

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:09 pm
      Permalink

      aah semua pengalaman kena denda masa sekolah tue dah jadi kenangan manis skang…
      budak zaman dulu xcam zaman skang..
      pantang kena usik sikit..huhu

      Reply
  • January 18, 2012 at 11:19 am
    Permalink

    denda yg rsa sronok berdiri ats krusi dlm kelas..haha..
    klau wat rmai2 lg syok..

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:10 pm
      Permalink

      denda atas kerusi ok lagi..kalau kena denda atas meja memang haru+ maluuuu!

      Reply
  • January 18, 2012 at 11:47 am
    Permalink

    wah..main imbas kembali plak. hehe..

    Reply
    • January 23, 2012 at 8:42 pm
      Permalink

      kena imbas jugak sebab banyak pengalaman lain kena denda..heee

      Reply
  • January 18, 2012 at 11:49 am
    Permalink

    hahaha..kelako ah. ingat lagi, dulu ambe tertinggal buku kat umah, cikgu suruh balik ambik buku, ambe pun balik la.. pastu ambe xpegi skolah balik hahaha.gitu la setiap kali kene.

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:18 pm
      Permalink

      ish2 mesti cikgu tertunggu mana la budak bertuah ni tak datang2 lagi ek..heee

      Reply
  • January 18, 2012 at 12:31 pm
    Permalink

    hehe..kelakar kan kalau ingat balik time kena denda tu

    paling syok dapat susu free :))

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:06 pm
      Permalink

      kalau imbas balik pengalaman kena denda ni memang kelakar..
      masa kena tue terseksa..hee
      rindu rasa susu free tue..best!

      Reply
  • January 18, 2012 at 12:55 pm
    Permalink

    banyaknya pengalaman kena denda. sekolah rendah biasalah nakal kan.

    Reply
    • January 23, 2012 at 8:36 pm
      Permalink

      hehe..biasalah masa kecil dulu nakal + malas nak belajar sebab tue banyak kena denda..hee

      Reply
  • January 18, 2012 at 12:59 pm
    Permalink

    errr…kalo ikut pada kenangan time skolah rendah..chii punya denda..paling teruk pun..kena cubit,tarik n pulas perut je..tu yg paling teruk..bab2 kena rotan..mmg xde kat skolah..nak kata cikgu nya baik2..xde gak..ke chii dulu seorg yg pendiam sgt kot..tu yg x kena ngan denda2 tu semua..

    tp denda kena wat tawaf tu..mmg kalo bleh di elakkan..sedangkan kalo kawan klas tgk pun da malu..inikan plak satu sekolah yg lain..ehehehe…

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:19 pm
      Permalink

      bestnya..sekolah ciktom memang femes dengan denda rotan ni..jawab salah pun kena rotan…abis kulit tapak tangan jadi kasar..huhu

      Reply
  • January 18, 2012 at 1:03 pm
    Permalink

    vitagen? ehehe..kenangan time nak beli air ni pun menarik kalo diingatkan blk..ada sesetgh klas..cikgu cuma suruh ketua ngan asst darjah je yg belikan..ada plak yg satu klas..pastu kena ikut giliran..kalo da sampai time rehat..mmg semua org serbu van ni..ehehe..

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:21 pm
      Permalink

      masa sekolah2 dulu memang suka beli air vitagen ngan susu..huhu…
      siap berebut nak beli sebab cepat je habis..lgpun sekolah cik tom dulu xde pulak ikut giliran..
      milo van pun best kan..

      Reply
  • January 18, 2012 at 2:31 pm
    Permalink

    saya biasa kena tampar hehhehee….sebabnya, saya dok berangan nak jadi suria perkasa hitam

    Reply
    • January 23, 2012 at 10:56 pm
      Permalink

      wow biasa kena tampar??ish2 mesti pipi dah tebal ni..hee…
      ciktom suka tgk cerita suria perkasa hitam ms kecil2 dulu..

      Reply
  • January 18, 2012 at 3:15 pm
    Permalink

    w0w…nakal betul ciktom ya…
    kuat betul kena denda…dahsyat-dahsyat pulak tu….haha

    Reply
  • January 18, 2012 at 3:28 pm
    Permalink

    Cik tom ni mesti nakal habis orangnya kot. Bukan main banyak lagi denda yang ada…

    Reply
    • January 24, 2012 at 2:29 am
      Permalink

      cik tom memang nakal gak masa kecil2..hihi

      Reply
  • January 18, 2012 at 4:46 pm
    Permalink

    bilo tgk gmbr rotan tuh teringat zaman sekolah rendah…pernah gak keno rotan kat punggung…huhu

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:47 pm
      Permalink

      erk sakit tue kalau kena rotan kat punggung..konpem xboleh duduk atas kerusi 2, 3 hari..hee

      Reply
  • January 18, 2012 at 5:15 pm
    Permalink

    Walah ! Gile hebat lah Cik Tom time budak rendah dulu. Cayalah. Zeo kat sekolah lain cerita pulak. Nak hampir sama dengan kes Shag. Tak nakal, sebab nak nakal pun bukan ada geng. Masuk menengah baru gengster. Keke.

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:23 pm
      Permalink

      yang komen ni zeo ek??betul ke ada nama zeo n shag ni??ker orang sama je??confius2 cik tom…huhu..

      Reply
  • January 18, 2012 at 5:27 pm
    Permalink

    agaknya skrg cik tom dah jaid budak baik tak heeeee

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:22 pm
      Permalink

      cik tom skang jadi budak baik..tengok luaran sopan gitu..hik3 ;D

      Reply
  • January 18, 2012 at 5:27 pm
    Permalink

    bila imbas buat malu pada diri..bila ingat ada nada gelak sama taip entri ni yer tak heeee

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:24 pm
      Permalink

      memang pun..imbas pengalaman kena denda ni memang malu pun..
      siap fikir ish nakalnya masa kecil2 dulu siap banyak pulak tue kena denda..
      hihi..

      Reply
  • January 18, 2012 at 5:28 pm
    Permalink

    nama pun sekolah.klu tak kena denda tka buat nakal tu bukan budka baik namanya budak skema 😉

    Reply
    • January 23, 2012 at 11:32 pm
      Permalink

      betul tue..budak skema pun kena denda kot..hee

      Reply
    • January 24, 2012 at 2:32 am
      Permalink

      sek men ciktom jadi baik…sekolah rendah je nakal..

      Reply
    • January 23, 2012 at 11:32 pm
      Permalink

      yup..kenangan lama yang memberi seribu nostalgia manis n pahit.. ;p

      Reply
    • January 23, 2012 at 5:08 pm
      Permalink

      memang pun agak tomboy sbb mostly jiran sebaya lelaki..yg ada sorg pmpn tue pn tomboy..heee

      Reply
  • January 18, 2012 at 9:55 pm
    Permalink

    wah, berderet je senarai, ciktom
    memang terkenal la ni kan masa sekolah?

    Reply
    • January 23, 2012 at 5:03 pm
      Permalink

      takdelah terkenal pun..huhu
      tp memang zaman sekolah rendah pemalas,,
      tue sebab selalu kena denda..

      Reply
  • January 20, 2012 at 6:49 pm
    Permalink

    fuhh rasanya mas paling koman pun kene denda diri atas kerusi,ketuk ketampi,lari padang,kene rotan kat tapak tangan& ontot.tapi nasib baik ramai2..kes xbawak baju sukan,xdapat jawab or 1 kelas bising.ahahaha

    Reply
    • January 23, 2012 at 4:29 pm
      Permalink

      hehee…rindukan zaman sekolah dulu2..kena denda pun no hal sangat..

      Reply
  • January 22, 2012 at 10:12 am
    Permalink

    walau pown menggelikan ketiak bila ingat zaman2 tu..tapi seronok kan..kekadang wasa nk kembali ke zaman tu..zaman anak2 kita langsung x fikir apa..tahu nk seronok jer

    Reply
    • January 23, 2012 at 3:36 pm
      Permalink

      rindu kan akak..ciktom memang rindu zaman kanak2..xperlu sangat nak fikir pasal duit or macam mana nak survive hidup dlm zaman skang..

      Reply
  • January 23, 2012 at 7:19 pm
    Permalink

    mesti comel masa kecik ciktom ni kann..

    Reply
  • Pingback:Pengalaman Budak Nakal Di Sekolah - Ciktom

  • Pingback:Thanks Rosetta Collection dan Udinz[dot]Com - Ciktom

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE