Post navigation

Minat Menulis? Jom Buat Duit dengan Menulis!

Posted on by

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada pengunjung blog ciktom.com…. Anda semua minat menulis?? Jom Buat Duit dengan Menulis! Oh tak sangka ramai minat menulis especially rakan blogger. Pada yang minat menulis, cik tom sarankan jangan pendam bakat anda sampai bersawang. Luahkan semua perkara yang bergelora dalam jiwa anda kepada penulisan. Hati jadi lega dan ianya menjadi satu titik tolak anda buat latihan untuk menulis. Disamping itu, boleh buat duit dengan menulis.

Alhamdulillah meriah betul sekarang ini dengan pelbagai contest di arena blogging mahupun di media sosial yang lain. Cik tom nak kongsikan 3 maklumat menarik tertarik deboom! Untuk kita semua mencuba jana duit dengan menulis sehingga RM30,000!! Bagaimana caranya nak buat duit banyak tue ek??

Kredit pic:awien

1. Pertandingan Menulis Esei Sejarah Malaysia 2013

Persatuan Sejarah Malaysia (PSM) telah menganjurkan Pertandingan Menulis Esei Sejarah Malaysia 2013 seperti tahun-tahun sebelum ini. Pertandingan Menulis Esei Sejarah Malaysia bagi tahun 2013 ini terbuka kepada 4 kategori dari peringkat sekolah rendah sehingga perseorangan.

Pertandingan ini paling mencabar kerajinan dan usaha anda untuk buat kajian sejarah di tempat berhampiran anda. Anda kena cari sumber yang betul sahih, boleh menemubual tokoh sejarah, dokumen, artifak atau mana-mana yang berkaitan.

Tarikh tutup penyertaan adalah pada 31 Oktober 2013Untuk maklumat lanjut mengenai peraduan boleh terus ke artikel Cik Laili>>>Pertandingan Menulis Esei Sejarah Malaysia 2013.

2. Pertandingan Menulis Surat 1 Malaysia 2013

Pos Malaysia Berhad dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dengan kerjasama Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) dan Kementerian Pelajaran Malaysia telah menganjurkan Pertandingan Menulis Surat 1Malaysia 2013.

Untuk makluman, pertandingan ini juga terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia. Penyertaan dibuka kepada murid sekolah rendah Tahun 1 hingga Tahun 6 (Kategori A), Murid Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 (Kategori B) dan rakyat malaysia 18 tahun ke atas (Kategori C). Tarikh tutup penyertaan adalah pada 30 Jun 2013. Untuk maklumat lanjut mengenai syarat dan download borang boleh terus ke >> Pertandingan Menulis Surat 1 Malaysia 2013.

3. Pertandingan Menulis Novel Remaja dan Kanak-kanak

Peraduan menulis novel remaja dan kanak-kanak ini dianjurkan oleh Koperasi Dewan Bahasa dan Pustaka. Tema novel ialah “Cintakan Negara”. Tarikh tutup penyertaan adalah pada 31 Julai 2013. Untuk maklumat lanjut mengenai syarat dan download borang boleh terus ke>>Pertandingan Menulis Novel Remaja dan Kanak-kanak.

Wah semua 3 pertandingan berkonsepkan “1 Malaysia“. Untunglah kita sebagai rakyat Malaysia mempunyai semangat patriotik yang tinggi cintakan negara Malaysia.

Tips untuk up peluang nak menang korang kena pandai mengarang ayat berunsurkan cintakan negara, perpaduan rakyat Malaysia berbilang kaum, kesedaran, pujian dan ikut idea kreatif korang. Kalau boleh kreatif lain dari yang lain. Think out of box.

Korang kenalah tahu siapa pengasas 1 Malaysia?? Apa itu 1 Malaysia?? Apa konsep 1 Malaysia?? Apa inisiatif 1 Malaysia yang telah dilaksanakan di Malaysia??

Produk aka Inisiatif 1 Malaysia

Produk aka Inisiatif 1 Malaysia

Kredit pic: Borneobullet

Nanti novel tema cintakan negara tue korang boleh buat ala-ala kisah sedih iklan my BR1M yang mak cik tue akhirnya dapat beli cermin mata baru. Ibu bapa dapat beli pakaian, beg dan alat tulis anak-anak dari bantuan dana 1 Malaysia. Jangan tiru bulat-bulat pulak cam blogger copy paste blog orang lain! Pandai-pandai lah korang karang bagi cerita sedih syahdu dan betapa korang bersyukurnya dilahirkan dalam negara Malaysia yang aman damai. Pemimpin yang murah hati dan berjiwa rakyat. Jangan lupa masukkan sekali kisah isteri pemimpin. Maybe akan dapat extra point disitu.

Barulah semua esei, surat dan novel yang korang hasilkan berpeluang tinggi untuk menang sehingga RM30,000!! Tips nak bertambah mantap bab menulis “1 Malaysia” ni korang pergi selongkar je blog PM Najib Razak>> 1 Malaysia.

Pada yang tambah ilmu macam mana cara nak menulis terbaik. Cik tom syorkan korang pergi baca tips dari saudara Aqif Azizan>> Rahsia Mudah dengan Menulis.

Kalau sesiapa menang tue, jangan lupa upah bahagian cik tom tolong promosi kat korang. hehe… Apa-apa pun cik tom doakan korang semua berjaya! amin :)

nota: maaf artikel ini ditaip tidak mengikut tatabahasa bahasa melayu yang betul.

********************************************************
klik sini
klik sini

60 thoughts on “Minat Menulis? Jom Buat Duit dengan Menulis!

  1. Hai semua!
    saya suka sangat berkarya ni tapi tak tahulah macam mana nak hantar, akhirnya karya saya tersimpan macam tu saja dalam memori. dah banyak cerita saya buat melalui pengalaman dan imaginasi sahaja tapi macam tu sajalah tak dapat nak hantar.